zaterdag 18 februari 2012

CI en data

Niet op 22 februari, maar op 14 maart word ik aangesloten. Of beter gezegd, ik krijg dan een externe spraakprocessor, die verbinding maakt via de zendspoel met het interne deel van het CI. Zie hieronder. 




Eerst vindt er een afregeling plaats, dat wil zeggen, ik krijg een basisinstelling. Daarmee start het luisteren. Volgens een kennis die vorige week een eerste luisterproef had, begint het als een soort riedeltje van allerei tonen door elkaar. Naarmate de audioloog langzaam het geluid opvoert, begin je te wennen, en kunnen de stemgeluiden wat meer herkenbaar zijn. Er worden programma's op de processor gezet waar ik een maand mee kan doen. Ik moet deze programma's dan doorlopen tot mijn gehoorzenuw en hersenen het hebben begrepen. Op 6 april vindt dan de 2e afstelling plaats, waarmee ik weer een aantal programma's meekrijg tot de volgende maand. De 3e afregeling vindt plaats op 7 mei en op 31 mei is de eindevaluatie en controle van de afstelling. 



Elke keer als er afgesteld wordt, krijg ik daarna een gehoortraining van een uur. Dat kan bestaan uit het voorzeggen van weekdagen en maanden. Eerst woorden, daarna zinnen. Dit alles zonder spraakafzien oftewel liplezen. Dit lukt niet bij iedereen, prelinguaal doven (mensen die vanaf geboorte doof zijn) hebben hier vaak grote moeite mee. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat bij mij zal gaan. Ook thuis zal er intensief getraind moeten worden. Mijn oefenpartner thuis is Eric-Jan en daarnaast zal ik ook naar een logopediste hier in Zierikzee gaan. Want ik wil het maximale eruit halen. De eerste drie maanden zijn namelijk het meest bepalend voor het succesvol toepassen van CI. 


Deze datum, 14 maart, geeft mij dus nog vier weken om volledig te herstellen van de operatie. Natuurlijk kan ik het verschuiven als het nodig is, maar daar ga ik niet vanuit. 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten